Utbildad coach

Informatörsexamen Högskolan i Växjö. Coachutbildad hos Leapfrog, Provins Fem och Skandinaviska ledarhögskolan. Har arbetat som kommunikationsstrateg med intern och extern kommunikation och som konsult och företagare inom kommunikation sedan 1989. Har levt och delvis vuxit upp utomlands i sammanlagt 14 år, i Brasilien, Canada och Israel.
Lyssnande och empatisk i kombination med mycket god analysförmåga. Rak, tydlig och inte rädd för att utmana! Har i mitt konsultarbete alltid utgått från och arbetat efter att hjälp till självhjälp är den bästa vägen till framgång. Att se mina uppdragsgivare växa och utvecklas är min största drivkraft.
Jag är delägare i Gullers Grupp där jag arbetar som kommunikationskonsult. Coaching är en (favorit)del av mina arbetsuppgifter, medan det coachande förhållningssättet genomsyrar allt jag gör. Jag arbetar förutom med coaching bl a med processledning i utvecklings- och förändringsarbeten, intern kommunikation, analys och undersökningar, kommunikationsstrategi och -planering. Uppdragsgivare är beslutsfattare på olika nivåer i företag och organisationer. Gullers Grupps coachingerbjudande har i dagsläget tre grundformat: 1. Individuell coaching. En serie målstyrda samtal, där utgångspunkt kan tas i en konkret kommunikationsuppgift som den coachade vill utveckla, t ex att hålla effektivare möten, ge bättre feedback, skapa engagemang och "få med sig andra" kring en fråga m m. Utgångspunkt kan också vara ett mer övergripande grepp på den coachades kommunikativa uppdrag och vad det innebär att som chef, kollega eller projektledare ha ett kommunikativt förhållningssätt. Exempel på kunder som vänt sig till oss för individuell coaching är personer som är nya i sin chefsroll, chefer som fått låga betyg i interna medarbetar-undersökningar kring sitt ledarskap, som står inför uppgifte att de ska leda många människor i ett stort projekt m m. 2. Gruppcoaching. Detta är ett erbjudande till chefer som vill utveckla sin kommunikativa kompetens och förhållningssätt tillsammans med andra chefer i den egna organisationen. Formen är en blandning av coaching och kompetensutveckling och bidrar också till att bygga relationer mellan cheferna. Varför coaching i grupp? Att utvecklas tillsammans med andra i en grupp kan vara mycket stimulerande, kreativt och skapande. Deltagarna tränas både i att lyssna och att dela med sig och att hjälpa, peppa och stötta varandra. Genom att gruppen består av andra chefer på samma nivå skapas trygghet genom igenkänning, samtidigt som olikheter kan bidra till nya perspektiv och synsätt. Gruppcoaching bidrar också till att svetsa samman och öka samhörigheten mellan cheferna samt till att skapa en gemensam referensram och språk kring kommunikation och ledarskap. Upplägget omfattar 5 träffar, där det på varje träff ingår någon form av föreläsning eller annan input, gemensam reflektion och övning samt hemuppgifter som ska göras till nästa gång. För gruppcoaching ansvarar min kollega docent Claes Trollestad, en auktoritet inom området organisationsetik och värderingar samt författare till flera böcker inom ledarskapsområdet, tillsammans med mig. 3.Coaching som tilläggstjänst till utbildningar. Erbjuds idag som tilläggstjänst till Gullers egna kommunikationsutbildningar, men kan lika gärna erbjudas som uppföljning till utbildningar i andras regi. Syftet är att i direkt anslutning till en kompetensutvecklande insats erbjuda stöd till deltagare för att snabbare skapa en tydlig väg från kunskap och insikt till konkret handling. Uppdragsgivaren väljer själv vilka och hur många som ska erbjudas coachingen, som är en nedkortad coachingprocess omfattande fyra steg, som gås igenom under fyra coachingsessioner.
Gullers Grupp arbetar med coaching med utgångspunkt i vårt kärnkompetensområde – kommunikation. Vi coachar chefer, informatörer, projektledare och andra för vilka kommunikation är en viktig del av yrkesrollen. Gullers Grupps coachingerbjudande har i dagsläget tre grundformat: 1. Individuell coaching. En serie målstyrda samtal, där utgångspunkt kan tas i en konkret kommunikationsuppgift som den coachade vill utveckla, t ex att hålla effektivare möten, ge bättre feedback, skapa engagemang och "få med sig andra" kring en fråga m m. Utgångspunkt kan också vara ett mer övergripande grepp på den coachades kommunikativa uppdrag och vad det innebär att som chef, kollega eller projektledare ha ett kommunikativt förhållningssätt. Exempel på kunder som vänt sig till oss för individuell coaching är personer som är nya i sin chefsroll, chefer som fått låga betyg i interna medarbetar-undersökningar kring sitt ledarskap, som står inför uppgifte att de ska leda många människor i ett stort projekt m m. 2. Gruppcoaching. Detta är ett erbjudande till chefer som vill utveckla sin kommunikativa kompetens och förhållningssätt tillsammans med andra chefer i den egna organisationen. Formen är en blandning av coaching och kompetensutveckling och bidrar också till att bygga relationer mellan cheferna. Varför coaching i grupp? Att utvecklas tillsammans med andra i en grupp kan vara mycket stimulerande, kreativt och skapande. Deltagarna tränas både i att lyssna och att dela med sig och att hjälpa, peppa och stötta varandra. Genom att gruppen består av andra chefer på samma nivå skapas trygghet genom igenkänning, samtidigt som olikheter kan bidra till nya perspektiv och synsätt. Gruppcoaching bidrar också till att svetsa samman och öka samhörigheten mellan cheferna samt till att skapa en gemensam referensram och språk kring kommunikation och ledarskap. Upplägget omfattar 5 träffar, där det på varje träff ingår någon form av föreläsning eller annan input, gemensam reflektion och övning samt hemuppgifter som ska göras till nästa gång. För gruppcoaching ansvarar min kollega docent Claes Trollestad, en auktoritet inom området organisationsetik och värderingar samt författare till flera böcker inom ledarskapsområdet, tillsammans med mig. 3.Coaching som tilläggstjänst till utbildningar. Erbjuds idag som tilläggstjänst till Gullers egna kommunikationsutbildningar, men kan lika gärna erbjudas som uppföljning till utbildningar i andras regi. Syftet är att i direkt anslutning till en kompetensutvecklande insats erbjuda stöd till deltagare för att snabbare skapa en tydlig väg från kunskap och insikt till konkret handling. Uppdragsgivaren väljer själv vilka och hur många som ska erbjudas coachingen, som är en nedkortad coachingprocess omfattande fyra steg, som gås igenom under fyra coachingsessioner.
Historia
- Medlem i
- 4 år 11 månader